FAQ

Lomakkeet

 

Huutokaupoista

Kuinka luon tilin?

Klikkaa “Rekisteröidy” ja täytä tarvittavat tiedot. Rekisteröityminen on ilmaista. Rekisteröitymisen päätteeksi sinun tarvitsee lukea ja hyväksyä huutokauppojen käyttäjäehdot. Sinun tarvitsee olla vähintään 18-vuotias osallistuaksesi huutokauppoihin.

Miten Listat toimivat?

Jokaisen kohteen yhteydessä on linkki “Lisää omaan Listaan”, klikkaa sitä ja kohde lisätään omaan henkilökohtaiseen listaasi, josta voit seurata niitä ja tehdä huutoja. Löydät oman listasi etusivun suodatintoiminnosta, kun olet kirjautuneena sisään.

Pystynkö katsomaan jo sulkeutuneita huutokauppoja?

Voit nähdä kohteet, joihin olet antanut huutoja kohdasta “Omat sivut” ja “Näytä kaikki”. Pystyt vain katsomaan niitä huutokauppoja, joihin olet osallistunut.

Mistä näen laskuni?

Kirjaudu sisään ja mene “Oma tili” –kohtaan ja edelleen välilehteen “Minun laskuni”.

Oma tili

Loin asiakastilin, mutta en saanut aktivointiviestiä sähköpostiini?

Tarkista myös roskapostkansiosi. Silloin tällöin aktivointipostit voivat mennä suoraan sähköpostin roskakansioon. Voit kuitenkin aktivoida sen edelleen, jos löydät tämän viestin.

Tarkastin roskapostilaatikon, mutta en löydä sitä sieltäkään.

Sähköpostiosoitteessa on rekisteröitymistilanteessa saattanut tulla kirjoitusvirhe, jonka johdosta aktivointiviesti ei ole tullut perille. Ota meihin yhteyttä osoitteeseen asiakaspalvelu@psauction.fi niin selvitämme asiaa.

Yrityksellämme on tili PS Auctionin sivuilla, mutta yrityksemme nimi on vaihtunut. Haluaisin käyttää samaa tiliä jatkossakin.

Jos vain nimi on muuttunut ja y-tunnus on säilynyt samana, ota yhteyttä osoitteeseen asiakaspalvelu@psauction.fi ja anna muuttuneet tiedot. Muista laittaa mukaan myös PS-tilisi numero. Löydät tämän numeron kohdasta “Oma tili” ja “Oma profiili”.

Jos yrityksellänne on täysin uusi y-tunnus, teidän täytyy luoda kokonaan uusi tili ja käyttää eri sähköpostiosoitetta rekisteröitymiseen.

Kuinka muutan omia tietojani?

Jos haluat vaihtaa sähköpostiosoitettasi, ota yhteyttä osoitteeseen asiakaspalvelu@psauction.fi. Lähetä tama sähköposti joko vanhasta tai uudesta osoitteestasi ja anna PS-tilisi numero, sekä vanha ja uusi sähköpostiosoite. Muut tiedot, kuten postiosoitteen, puhelinnumeron, tai salasanan voit vaihtaa helposti kohdasta “Oma tili” --> “Oma profiili”

Huutaminen

Kuinka paljon voin huutaa ollakseni korkein huutaja?

Jos tämän hetken korkein huuto on
EUR 0 – 19 999, pienin seuraava huuto on EUR 100
EUR 20 000 – 99 999, pienin seuraava huuto on EUR 1000
EUR 100 000 – 499 999, pienin seuraava huuto on EUR 2000
EUR 500 000 – 999 999, pienin seuraava huuto on EUR 5000
EUR 1 miljoona --> pienin seuraava huuto on EUR 10 000

Voiko tehdyn ja hyväksytyn huudon perua?

Hyväksyttyä huutoa ei voi enää perua ja se on sitova. Sääntö pätee niin yksityishenkilöiden, kuin yritystenkin antamiin huutoihin.

Mitä pohjahinta tarkoittaa?

Myytävällä kohteella on pohjahinta. Mikäli sen hetkinen korkein huuto on sama, tai korkeampi, kuin pohjahinta, tullaan tämä kohde myymään korkeimmalle huutajalle huutokaupan päätyttyä. Mikäli pohjahintaa ei olla saavutettu huutokaupan päätyttyä, kohdetta ei ole myyty. Kohteen hinta muuttu vihreäksi aina kun pohjahinta on saavutettu.

Joissakin tapauksissa myyjällä on oikeus hyväksyä, tai hylätä korkeimmat huudot huutokaupan jälkeen, vaikka ne olisivat saavuttaneet pohjahinnan. Näistä ilmoitetaan kohteen sivulla.

Onko huuto sitova, vaikka pohjahintaa ei ole saavutettu?

Huuto on aina sitova. Myyjällä ei ole kuitenkaan velvollisuutta myydä, jos pohjahintaa ei ole saavutettu.

Mistä tiedän onko pohjahinta saavutettu?

Kun pohjahinta saavutetaan, siitä ilmoitetaan kohteen sivulla ja sen hetkinen korkein tarjous muuttu vihreäksi.

Mitä tapahtuu huutokaupan jälkeen, jos pohjahinta on saavutettu?

Jos pohjahinta on saavutettu huutokaupan sulkeutuessa, korkeimman huudon antaja voittaa kohteen. Lasku lähetetään sen jälkeen voittajan sähköpostiosoitteeseen. Voit myös ladata sen sivuilta kohdasta “Oma sivu”, jos olet kirjautuneena sisään.

Mitä tapahtuu huutokaupan jälkeen, jos pohjahintaa ei ole saavutettu?

  1. Myyjä hyväksyy korkeimman tarjouksen ja lähetämme laskun sähköpostilla. Lasku lähetetään siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka annoit rekisteröitymisvaiheessa. Voit ladata laskun myös “Oma tili” –kohdasta.
     

  2. Myyjä haluaa neuvotella kanssasi: PS:n edustaja ottaa sinuun yhteyttä huutokaupan jälkeen. Mikäli neuvottelut eivät johda kauppaan, muilla huutajilla on mahdollisuus tehdä tarjous myöhemmin.
     

  3. Myyjä ei hyväksy huutoasi. PS:llä ei ole enää mahdollisuutta jatkaa kohteen myyntiä. Myöhemmät neuvottelut myyjän kanssa saattavat johtaa kohteen uudelleen huutokauppaamiseen.
     

Mitä tarkoittaa markkina-arvo?

Jokaiselle kohteelle on annettu arvioitu markkina-arvo, joka on kuitenkin vain suuntaa-antava. Huutokauppaan osallistuvilla pitäisi olla oma käsitys kohteen markkina-arvosta ja tehdä päätökset sen mukaisesti.

Mitä tarkoittaa “Kunnostusta vaativa”?

“Kunnostusta vaativa” kohde normaalisti tarvitsee jonkinlaista korjausta, tai ehostusta toimiakseen, tai tarjotakseen sen ominaisen käyttötarkoituksen. PS ei vastaa vioista, vaikka kohteen viat olisivat suurempia, kuin kohteen tiedoissa annettu. PS ei ota vastaan valituksia kunnostusta vaativista kohteista.

Mitä tarkoittaa termi “Varaosiksi”?

Kohde, joka on nimetty “Varaosiksi” on todennäköisesti niin huonossa kunnossa, että sitä ei kannata enää yrittää korjata. Ostaja tekee tosin omat päätöksensä asiasta. Suosittelemme, että kohteesta kiinnostuneet käyvät katsomassa kohdetta paikan päällä näytölle annettuna ajankohtana ennen huutokaupan sulkeutumista.

Olen voittanut huutokaupan, mutta en ole saanut laskua

Yleensä laskut lähetetään muutaman tunnin kuluessa huutokaupan päätyttyä. Joissain tapauksissa se voi kestää hieman pidempään. Joissain tapauksissa myyjällä on oikeus hyväksyä, tai hylätä voittaneet huudot. Tällöin laskujen lähettämisessä voi mennä muutama arkipäivä. Löydät laskut myös PS:n sivuilta kohdasta “Oma tili” --> “Omat laskut”

Vienti / Myynti ulkomaille

Miksi minun pitää maksaa ALV, jos yritykseni on rekisteröity toiseen maahan ja vien ostamani kohteet pois niiden tämänhetkisestä maasta?

Ulkomailla sijaitsevat ostajat (esim suomalainen ostaessa Ruotsista) saavat laskut paikallisen ALV:n kanssa. ALV pitää maksaa kokonaisuudessaan laskun maksun yhteydessä ennen kuin ostettu kohde voidaan kuljettaa pois. ALV palautetaan ostajalle, kunnes PS:lle on esitetty dokumentti siitä, että ostetut kohteet ovat lähteneet maasta.  PS:n pitää saada tämä dokumentti neljäntoista (14) päivän kuluessa laskun maksupäivästä. Ostajan täytyy myös antaa riittävät tiedot maksun tekemiseen, kuten esim IBAN, BIC/SWIFT, sekä pankin nimi ja osoite.

Ostaminen

Onko ostamisessa mitään lisämaksuja?

Huutokauppamaksu ja paikallinen ALV tullaan lisämään tehtyyn huutoon, ellei kohteen tiedoissa erikseen mainita toisin.

Kuinka maksan?

Jos olet korkein huutaja huutokaupan päättyessä, tulet saamaan laskun sähköpostiosoitteeseesi. Maksu tehdään tilisiirrolla. Kun lasku on maksettu, tulet saamaan vahvistussähköpostin.

Voinko antaa laskuni eteenpäin toiselle ostajalle?

Tämä on mahdollista tietyin ehdoin, mutta suosittelemme vahvasti, että korkeimman huudon antaja maksaa laskun. Laskun siirtämiseksi tarvitsemme valtakirjan uudelta laskunmaksajalta. Laskunmuutoksesta veloitetaan EUR 30 + ALV per lasku. Tämä maksu tulee suorittaa ennen kuin lasku voidaan muuttaa.

Niitä laskuja, jotka on jo maksettu, ei tulla muuttamaan. Emme myöskään muuta laskuja yrityksiltä yksityisille.

Huutokaupan jälkeen

Milloin voin käydä noutamassa ostamani kohteet?

Ostettujen kohteiden noutoajankohta on ilmoitettu kohteen nettisivulla ja laskussa. Tämä ajankohta on normaalisti ainoa aika, kun noutaminen on mahdollista. Joustoja tehdään tarpeen mukaan, mutta emme takaa, että tämä on aina mahdollista.

Pitääkö minun tuoda mitään noutaessani ostamaani kohdetta?

Tuo mukanasi kopio laskusta ja pankin vahvistus maksusta. Jos joku kolmas osapuoli noutaa kohteet puolestasi, hänellä pitää olla nämä samat dokumentit mukanaan. Varaudu myös ottamaan mukaan työkaluja ja muita varusteita, mikäli kohteen siirto sitä vaatii.

Onko mahdollista saada kuljetusta ostamalleni kohteille?

Pyrimme palvelemaan asiakkaitamme mahdollisimman kattavasti ja useimmiten kuljetus on mahdollista. Kysy kuljetuksesta kohteen yhteydessä olevien yhteystietojen kautta.

Menin noutamaan ostamaani kohdetta sovittuna ajankohtana, mutta en pystynyt viemään sitä pois itsestäni riippumattomista syistä. Olenko oikeutettu kompensaatioon?

PS kompensoi matkakuluja EUR 50 asti niissä tapauksissa, joissa olemme vastuussa epäonnistuneesta noudosta.

Ongelmia ostettujen kohteiden kanssa

Kuinka kaupan peruminen onnistuu?

Yksityishenkilönä sinulla on kuluttajasuojalain mukaisesti oikeus kaupan perumiseen neljäntoista (14) päivän sisällä ostotapahtumasta. Yrityksille kaupan peruminen ei ole mahdollista.

Mitä teen jos vastaanotan rikkoutuneita tuotteita, jotka olen ostanut PS Auctionilta?

Jos olet ostanut tuotteen PS Auctionin huutokaupasta ja saat sen rikkoutuneena selvästi vastoin kohdeselostuksen tietoja, seuraa näitä ohjeita:

  1. Kun vastaanotat kuljetuksen, tarkasta onko paketin ulkopuolella näkyvissä esimerkiksi kolhuja ja anna lähetille niistä tiedot
  2. Ota valokuvat ja dokumentoi vahingot
  3. Lähetä tarkat tiedot sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@psauction.fi ja liitä mukaan valokuvat
  4. Otamme yhteyttä kuljetusyhtiöön ja selvitämme asiaa heidän kanssaan
  5. Kuljetusyhtiö tekee päätöksen mahdollisista korvauksista
     

Kuinka valitusprosessi toimii?

Kuluttajilla on oikeus ostetun tavaran palautukseen 14 päivän kuluessa kaupasta. Jos haluat perua kaupat, täytä tämä kaavake

Kaikki kohteet myydään siinä kunnossa, kun ne myyntihetkellä ovat. Pyrimme järjestämään vierailumahdollisuuden kaikille halukkaille ennen huutokaupan päättymistä. Vierailut ovat yleensä mahdollisia vain erikseen mainittuna ajankohtana. 

 

Muita kysymyksiä?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun joko osoitteeseen asiakaspalvelu@psauction.fi tai soita 044 230 9432

Olemme avoinna Ma – Pe 09:00 – 18:00

Käyttöehdot

Oikealla puolella on rekisteröitymiseen ja huutokauppoihin liittyvät käyttöehdot. Voit myös ladata ne PDF-tiedostoina alla olevien linkkien kautta.

 

Rikkoutuneet ostokset

Jos olet ostanut tuotteen PS Auctionin huutokaupasta ja saat sen rikkoutuneena, seuraa näitä ohjeita:

  1. Kun vastaanotat kuljetuksen, tarkasta onko paketin ulkopuolella näkyvissä esimerkiksi kolhuja ja anna lähetille niistä tiedot
  2. Ota valokuvat ja dokumentoi vahingot
  3. Lähetä tarkat tiedot sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@psauction.fi ja liitä mukaan valokuvat
  4. Otamme yhteyttä kuljetusyhtiöön ja selvitämme asiaa heidän kanssaan
  5. Kuljetusyhtiö tekee päätöksen mahdollisista korvauksista